Wie durft er “bull-shit!” te zeggen tegen de BN-er?

Deze week kwamen we het weer tegen. Het gebeurde toen we met twee ondernemers aan tafel zaten, die wij uit pure belangstelling met elkaar in contact wilden brengen. Ze komen er in het gesprek met elkaar achter dat ze allebei producten en diensten hebben geleverd aan een energieneutrale nieuwbouw villa van een BN-er. De eerste reactie: “oh wat leuk, ik heb daar dit mogen doen” en “daar draait mijn installatie!”.

De tweede reactie: “er is wel iets misgegaan in het ontwerp. Het ingenieursbureau heeft heel erg vastgehouden aan een gekozen inferieur ontwerp”. Beide ondernemers hadden (terecht!) hun bedenkingen bij het ontwerp. We zaten daarna wat dromerig aan tafel en zeiden tegen elkaar; “wat zou het fijn zijn als er een goede adviseur aan boord zou zitten”. 

De volgende morgen zit ik tijdens mijn eerste koffie te beseffen dat dit lang niet de eerste keer is dat we dit meemaken. En prompt komt de derde reactie binnen via een berichtje op mijn telefoon van Lars.

Stukje DM-chat Felix en Lars

Twee inzichten die in de kern laten zien wat er nog veel te vaak mis gaat:

  1. er wordt onvoldoende samenwerkt;
  2. we zeggen te weinig waar het op staat.

Overigens gebeurt dit ook bij opdrachtgevers die geen BN-er zijn. Maar mogelijk wel iets minder. Want hoe vaak krijg je de kans om ‘jouw’ product bij een BN-er toe te passen? Dat overkomt je niet vaak. Maar de transitie is pas echt geholpen als jouw product op een goede manier is toegepast bij deze BN-er. Want alleen als we “bull-shit” roepen als we het zien, en alleen als we integraal ontwerpen en samenwerken, kunnen we komen tot prestaties van woningen waar de bewoners blij van worden.

Zoals het nu nog te vaak gaat, staan we erbij en kijken er naar. Deelnemers aan het project voelen dat er keuzes gemaakt worden die niet kloppen. Maar wie durft er iets van te zeggen? En op basis waarvan dan? 

Daarom blijven we het herhalen: stel functionele prestatie eisen op met de opdrachtgever. Dan maakt het mogelijk om het gesprek veel objectiever met elkaar te voeren. Het geeft je houvast in het onderbouwen van je “bull-shit” claim.

Als leverancier en/of uitvoerder; stel jezelf de vraag: ben jij al klaar om “bull-shit” tegen de BN-er te roepen? Een mooie plaats om mee te experimenteren, denken wij. En de kans is groot dat je meer leert van een BN-er die boos op je wordt als je vasthoudt aan de kwaliteit waar je voor staat, dan je product hebben toegepast in een woning van een BN-er waarbij de woning niet zo goed presteert als kan met jouw werk erin. Want geen enkel product is zo goed dat het is opgewassen tegen een niet-integraal ontwerp en te weinig samenwerking.

Oh ja, en een onafhankelijke adviseur aan boord aan de zijde van de opdrachtgever? Dat kan zeker helpen. Maar wel eentje die de opdrachtgever er op voorbereidt dat hij of zij “bull-shit” gaat roepen als de adviseur dat ziet en deelnemers aan het project uitdaagt dat ook te doen met goede onderbouwing.

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker. Veel succes en plezier met het maximaal benutten van de kwaliteit van jouw product en diensten!

Krabbel Felix


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *